Kicsit furcsán hangzik a számítástechnikában megszokott „nyílt forráskódú” jelző egy autó esetében. A kifejezés egy új gondolkodásmódot takar, amely megváltoztathatja a városi autóbirtoklást, és csak különleges szerződés keretében lehet majd bérelni.

Az angliai Riversimple kifejlesztett egy hidrogéncellás mini városi autót. Az autóversenyzői múlttal rendelkező cég által tervezett és épített jármű olyan paraméterekkel rendelkezik, amely sokak érdeklődését felkeltette, mert valóban használható alternatívát kínál a városi autózásra.

Súlya csupán 350kg, karosszériája szénszálas műanyag, kerekenkénti villanymotorjait hidrogéncelláról táplálják. A nagy áramfelvételt igénylő néhány másodperces gyorsítást szuper-kondenzátorokból elégítik ki, amelyek töltését a fékezés is biztosítja. Ez olcsóbb megoldás, mintha megfelelő mennyiségű akkumulátort raktak volna az autóba. Ráadásul a súlya is jelentősen kevesebb. Hatótávolsága 322 kilométer, végsebessége nyolcvan kilométer. Ez egy városban elegendő.

Az ügy érdekessége, hogy a cég nyílt forrásúvá teszi hidrogéncellás autójának terveit. Így szeretnék kihasználni az Apache és a Mozilla adta közösségi fejlesztési előnyöket. Ezért a jármű összes terve és joga át lett ruházva egy alapítványnak, amely a fejlesztés, a gyártás koordinációját végzi. Az így kialakuló közösség a lehető leggyorsabban a lehető legjobb autót fogja előállítani.

Üzleti modelljük szerint kis gyáraknak szeretnék kiadni a munkafázisokat, illetve lehetővé teszik a tervek módosítását a helyi igényekhez alkalmazkodva. Az alapítvány feladata a képződő nyereség igazságos felosztása a résztvevők között.

Külön érdekesség az üzleti modell: a járművet nem lehet megvásárolni, csak bérelni. A tervek szerint a bérleti díj 200 font. Ebben benne van minden költség, még az üzemanyag is. Vagyis kb. 90 000 forintért korlátlanul használhatunk egy autót, semmilyen más költségünk nincs. Ez elsőre soknak hangzik, De ha úgy számolunk, hogy egy új középkategóriás autó havi hitele 40-60 000 forint, azután ott van a biztosítás, a kötelező, a zöldkártya, az alkatrész és a szervízdíj, akkor ez a díj már nem is magas.

Az alapítvány kis gyáraknak szeretnék kiadni a munkafázisokat, illetve lehetővé teszik a tervek módosítását a helyi igényekhez alkalmazkodva. Fontos szempont, hogy a bérletkonstrukció miatt a gyártók érdekeltek lesznek abban, hogy tartós, megbízható autók készüljenek. Így a mai autókkal szemben nem 3-6 év lesz az autó valós élettartama, hanem húsz év.

Az autót a tervek szerint bérelni lehet majd, a szerviz- és üzemanyagköltséget a 200 fontos havidíj tartalmazza majd. Céljuk szerint az autók eladásával szemben ez a konstrukció biztosítja azt, hogy a gyártó az alacsony fenntartásban és a hosszú élettartamban (a tervek szerint 20 év) legyen érdekelt.